Postcode Lottery Group behaalt recordcijfers:
omzet van € 2,5 miljard en € 904 miljoen voor het goede doel

De Postcode Lottery Group heeft in 2023 haar positie als een van de grootste donateurs ter wereld verstevigd. Met een omzet van
€ 2,5 miljard en groei van al haar Loterijen in vijf Europese landen, heeft de Group een nieuw record neergezet, waarmee de organisatie verdere groei en bijdrage aan positieve veranderingen in de wereld laat zien. 

In 2023 heeft de Postcode Lottery Group mijlpalen bereikt. De totale omzet van de Loterijen groeide vorig jaar met 6,5%. In totaal is € 904 miljoen opgehaald voor 1.307 goede doelen en duizenden kleinere en buurt-projecten dichter bij huis.

De trouwe deelnemers, die nu met ruim 14 miljoen abonnementen spelen, ontvingen
€ 961 miljoen aan prijzen en cadeaus. Sinds de start in 1989 heeft de Postcode Lottery Group nu een indrukwekkende € 13,5 miljard gedoneerd aan goede doelen wereldwijd.

Internationale groei
Onder leiding van de Raad van Bestuur, bestaande uit Sigrid van Aken (CEO), Imme Rog (CMO) en Michiel Verboven (CCO), heeft de Groep in de afgelopen vier jaar een opmerkelijke omzetgroei van 28% laten zien. Sigrid van Aken benadrukt de groei in Duitsland, een van de nieuwere Postcode Loterijen: "Zeven jaar na de lancering hebben spelers van de Deutsche Postcode Lotterie nu bijna € 250 miljoen opgehaald voor meer dan 5.000 maatschappelijke initiatieven. Dankzij een groei van meer dan 300.000 nieuwe deelnames, wat resulteerde in een omzetstijging van 19%, hebben we miljoenen meer aan schenkingen kunnen doen aan onze goede doelen partners. Hetzelfde hebben we bereikt op de Britse markt, waar een omzetgroei van 14% werd behaald."

Positieve verandering
De Postcode Loterij is gestart vanuit de gedachte dat de plek, de postcode, waar je woont jou kan helpen, je buren en je omgeving. Een lot voor het goede doel brengt mensen samen om een betekenisvol verschil te maken. Door het organiseren van Postcode Loterijen wordt gezorgd voor langdurige financiële bijdragen aan goede doelen en culturele partners, zowel lokaal als in het buitenland, terwijl we ook bekendheid geven aan hun impactvolle werk.

De meerjarige en vrij besteedbare donaties stellen goede doelen partners in staat om crises aan te pakken en het geld daar in te zetten waar en wanneer dat nodig is.

Sigrid van Aken: "Elke deelnemer zorgt, samen met alle goede doelen partners en ons toegewijde team, voor een positieve impact op de levens van mensen. Met onze Loterijen laten we zien wat de kracht van een postcode is, en hoe die bijdraagt aan een gezondere, eerlijkere en groenere wereld voor miljoenen mensen. Dat noemen wij the Power of Postcodes!”

Postcode Lottery Group bundelt krachten nog beter
Na het succes van de Postcode Loterij in Nederland heeft Novamedia, als eigenaar van het format, sinds 2005 Loterijen geïntroduceerd in tot nu toe vier andere landen. Naast de twee Nederlandse Loterijen (Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij), is de organisatie nu actief in Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland en Noorwegen, gezamenlijk bekend als de Postcode Lottery Group.

Vanwege wetgeving destijds waren de Loterijen in Nederland ondergebracht in een aparte organisatie. Dit is recent veranderd. Onder de nieuwe opzet vallen alle Loterijen binnen dezelfde internationale structuur, zowel binnen als buiten Nederland (Dit werd mogelijk door de beleidsregels voor loterijen in artikel 3 van de Wet op de kansspelen in 2016.)

Investeringen voor verdere groei
De ambitie van de Postcode Lottery Group en de Loterijen die zij organiseert is om zoveel mogelijk deelnemers aan te trekken met entertainment en aantrekkelijke prijzen. Om zo jaarlijks en voor de lange termijn het hoogst mogelijke bedrag voor goede doelen op te halen. Dit vereist constante innovatie, investeringen van Novamedia/Postcode Lottery Group in het merk, het format, en in verdere groei van alle Loterijen. Bovendien worden de mogelijkheden onderzocht om een loterijvergunning te verkrijgen in andere landen, zodat ook daar Postcode Loterijen kunnen worden opgericht en geld kan worden ingezameld voor het goede doel.

Loterijen in Nederland
In Nederland hebben de twee Loterijen onder de Postcode Lottery Group in 2023 sterke financiële resultaten behaald. De Nationale Postcode Loterij heeft dankzij meer dan 3 miljoen deelnemers een indrukwekkende opbrengst van € 348,6 miljoen bereikt voor 176 maatschappelijke organisaties die werken aan een rechtvaardige, groene en gezonde wereld. Daarnaast vierde de VriendenLoterij een succesvol jaar, waarin zij groeide naar 1,3 miljoen deelnemers en een opbrengst van €143,5 miljoen voor 61 culturele partners en 3.700 clubs en verenigingen die cultuur en welzijn in heel Nederland bevorderen. Samen hebben de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij in totaal € 492,1 miljoen geschonken aan goede doelen die zowel lokaal als wereldwijd een positieve impact hebben.

 

Lees hier meer over de Postcode Lottery Group.